Looking for the Enemy: Political and Strategic Communication of the Mexican Government before the Russia-Ukraine War

Main Article Content

Claudio Coloma
Rodrigo Urcid-Puga

Abstract

This article studies the messages of the Mexican government about Russia's invasion of Ukraine, from the perspective of strategic political communication. Statements of President Andrés Manuel Lopez Obrador and official press releases are evaluated through the method of discourse analysis, to determine the political purposes of the messages. The theoretical framework defines the following categories: strategic communication, political communication, and studies on war and its relationship with foreign policy. The empirical analysis is based on statements obtained from the official pages of the Mexican government between February 2022 (the start of the war) and May 2023. The main contribution of this study is to reveal the political use that the government has given to the war to contribute to its internal legitimacy. It is concluded that the government transmits its messages strategically, not neutrally, creating an arbitrary association between this war and the political situation of Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coloma, C., & Urcid-Puga, R. (2023). Looking for the Enemy: Political and Strategic Communication of the Mexican Government before the Russia-Ukraine War. URVIO. Revista Latinoamericana De Estudios De Seguridad, (37), 28–44. https://doi.org/10.17141/urvio.37.2023.5976
Section
Tema central

References

Arendt, Hannah. 2019. Philosophy and politics. What is political philosophy? Nueva York: Library of Congress.

Bernays, Edward. 2021. Your future in Public Relations. Nueva York: Rosen Press Inc.

Bleiker, Roland, y Emma Hutchison. 2014. “Theorizing emotions in world politics”. International Theory 6(3): 491-514. doi.org/10.1017/S1752971914000232

Bueno de Mesquita, Bruce. 2010. Principles of International Politics. Washington: SAGE CQ Press.

Canel, María José. 2018. Comunicación política, una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.

Canel, María José, y Karen Sanders. 2010. “Para estudiar la comunicación de los gobiernos. Un análisis del estado de la cuestión”. Comunicación y Sociedad 23(1): 7-48. https://adclicker.io/f/-VH9fW

Casas, María de la Luz. 2018. “Los medios de comunicación y la construcción de la democracia”, adclicker.io/f/mKxswC

Castells, Manuel. 2015. Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

Coloma, Claudio.2021. “Logics of Chile-China Relations: A Post-Marxist Approach to Re-Politicizing China’s Presence in Latin America”. The University of Essex Repository, Colchester.doi.org/10.13140/RG.2.2.30738.73924

Conrad, Charles. 2017. Strategic Organizational Communication. San Diego: Harcourt Brace

Costa, Joan. 2019. La comunicación en acción. Barcelona: CIAC International-Paidós.

Dader, José Luis. 2018. La adolescente investigación en Comunicación política: Estructura del campo y tendencias prometedoras. Madrid: Tecnos.

De Lorenzo, Salvador. 2014. “Comunicación Estratégica VS. Estrategia de la Comunicación”. Tesis de Grado, Universidad Rey Juan Carlos.

Elizande, Luciano, Damián Fernández Pedemonte y Mario Rionda. 2006. La construcción del consenso: gestión de la comunicación gubernamental. Buenos Aires: La Crujía.

García, Virginia, y Orlando D’Adamo. 2011. Propaganda gubernamental. Tácticas e iconografías del poder. Buenos Aires: La Crujía.

Garrido, Francisco Javier. 2017. Comunicación estratégica. Las claves de la comunicación empresarial del siglo XXI. Barcelona: Gestión 2000.

Gerstlé, Jacques. 2015. La comunicación política. Buenos Aires: LOM Ediciones.

Gillies, Jorge. 2021. “La comunicación política y su incidencia en los procesos políticos contemporáneos en Chile”. Trilogía 34(45): 84-103.

Haas, Mark. 2005. The ideological origins of great power politics, 1789-1989. Nueva York: Cornell University Press.

Habermas, Jürgen. 2015. The Theory of Communicative Action. Reason and Rationalization of Society. Londres: Polity

Habermas, Jürgen. 2021. Historia y critica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.

Hollis, Martin. 2011. The Philosophy of Social Science: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Howarth, David, Aletta Norval y Yannis Stavrakakis. 2000. Discourse theory and political analysis. Manchester: Manchester University Press.

Johnsson, Hans. 2021. La Gestión de la Comunicación. Madrid: Editorial Ciencias Sociales.

Laclau, Ernesto, y Chantal Mouffe. 2014. Hegemony and Socialist Strategy. Towards a Radical Democratic Politics. Londres: Verso.

Lerbinger, Otto. 2019. Diseños para una nueva comunicación persuasiva. Ciudad de México: El Manual Moderno.

Mendieta, Angélica, y José Luis Estrada. 2017. “Comunicación política e informal en México: De la era televisiva al internet”. Opción 33(84): 154-190.

Meyenberg, Yolanda, y Rubén Aguilar. 2015. La comunicación presidencial en México. (1988-2012). Ciudad de México: UNAM.

Mintzberg, Henry. 2017. El Proceso Estratégico. Hoboken: Prentice-Hall.

Norris, Pippa. 2021. “Political Communication”. En Comparative politics, editado por Daniele Caramani, 353-370. Oxford: Oxford University Press.

Núñez, Javier. 2019. “Análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías”. Revista Innova Educación 1(4): 505-521. doi.org/10.35622/j.rie.2019.04.007

Restrepo, Néstor. 2019. “La comunicación política: un estudio multidisciplinar desde las ciencias sociales”. Correspondencias & Análisis 10: 1-20. doi.org/10.24265/cian.2019.n10.09

Reyes, María Cristina, José Antonio O’Quínn, , Juan Miguel Morales y Eduardo Rodríguez. 2011. “Reflexiones sobre la comunicación política”. Espacios Públicos, 14(30): 85-101. https://adclicker.io/f/ZlJpKV

Rionda, Mario. 2016. “Desde la comunicación los gobiernos envejecen”. Más poder local 28: 6-8. https://adclicker.io/f/VMnJWD

Ríspolo, Florencia. 2020. “El campo de la comunicación política: el lugar de la comunicación de gobierno”. Postdata 25(1): 41-50. https://adclicker.io/f/VWdJe0

Rojas, María Guadalupe. 2020. “Plan estratégico de comunicación para la Dirección de desarrollo del personal de la universidad autónoma de Guerrero”. Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Guerrero.

Sanz de la Tajada, Luis. 2014. Integración de la identidad y la imagen de empresa.: Madrid: ESIC.

Saussure, Ferdinand. 2012. Course in general linguistics. Washington: Kindle Edition.

Silvela, Enrique. 2017. “Comunicación estratégica: origen y evolución del concepto”. En Documentos de Seguridad y Defensa, editado por Instituto Español de Estudios Estratégicos, 13-34. Madrid: Ministerio de Defensa. adclicker.io/f/zwflg4

Van Dijk, Teun. 2008. El discurso como estructura y proceso. España: Gedisa.

Velázquez, Rafael. 2015. “Pragmatismo principista: la política exterior de México”. Revista de Relaciones Internacionales de la UNAM 121: 151-164. https://adclicker.io/f/iOwVDP

Von Clausewitz, Carl. 1968. On War. Londres: Penguin

Weil, Pascale. 2020. La comunicación global. Buenos Aires: Paidós Comunicación.