Markets as culture: Social ties, rural credit and food fairs

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Otto Colpari Cruz
Abel Cassol

Abstract

Contemporary economic sociology defends the idea that markets are the result of interpersonal ties and social meanings. This is in contrast to a hegemonic vision of studying markets from the perspective of economic theory, where culture and social life are dissociated from economic phenomena. In this sense, the objective of this article is to understand how markets are deeply rooted in culture and social ties. For this task, two Latin American market research experiences are described: The first, the formation of a rural credit market in indigenous Chibuleo communities of Ecuador, and the second experience refers to the traditional Campina Grande and Caruaru fairs located in the Northeast of Ecuador. Brazil. The empirical evidence is supported by the results of the authors' doctoral research, which reflects that markets are embedded in interpersonal circuits.

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How to Cite
Colpari Cruz, Otto, and Abel Cassol. 2021. “Markets As Culture: Social Ties, Rural Credit and Food Fairs”. Eutopía, Revista De Desarrollo Y Territorio, no. 20 (December):8-31. https://doi.org/10.17141/eutopia.20.2021.5163.
Section
Dossier
Author Biographies

Otto Colpari Cruz, Professor at the Graduate School, Faculty of Social Sciences of the Universidad Mayor de San Simón

Sociólogo de la Universidad Mayor de San Simón, Bolivia (UMSS), y Magíster en Ciencias Sociales con especialización en Desarrollo Local y Territorial en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ecuador (FLACSO), además ha cursado una Maestría en Desarrollo y Cooperación Internacional. por la Universidad de Lleida, España (UDL), Doctorado en Desarrollo Rural en el Programa de Postgrado en Desarrollo Rural (PGDR, Brasil). Estuvo vinculado como investigador asociado dentro del Departamento de Sociología y Estudios de Género en FLACSO, Ecuador (hasta 2015), Actualmente es docente temporal en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Mayor de San Simón, Bolivia.

Abel Cassol, Department of Sociology and Anthropology, Federal University of Maranhão

Licenciada en Ciencias Sociales por la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (2010) y Maestría (2013) y Doctorado (2018) en Sociología de la misma universidad. Desarrolla trabajos en sociología rural, sociología de la alimentación y sociología económica y de mercado. Además de trabajar a nivel académico, también trabaja en investigaciones y proyectos relacionados con la agricultura familiar y el desarrollo en Brasil y América Latina. Profesor del Departamento de Sociología y Antropología de la Universidad Federal de Maranhão. Investigador del Grupo de Estudios e Investigaciones en Agricultura, Alimentación y Desarrollo (GEPAD / UFRGS / CNPq).