Environmental Attitudes And Behaviors Of Residents And Tourists Of Miramar, Buenos Aires (Argentina)

Main Article Content

Marcela Bertoni
María-José López

Abstract

Introduction: environmental quality has become a desirable and positive value. However, the main causes of environmental deterioration correspond to unsustainable patterns of behavior. Therefore, the actions of individuals are an essential factor to move towards sustainable development. Objective: the objective is to determine the pro-environmental attitudes and behaviors of residents and tourists of Miramar in order to deepen the understanding of environmental values in social terms. Methodology: the work is descriptive with a quantitative approach, based on a representative sample of residents and tourists who were given a Likert scale to measure levels of attitudes and frequency of pro-environmental behaviors. Conclusions: there is a favorable environmental attitude in both groups. However, the local-global relationship differs; residents are more concerned about conserving local natural resources, while tourists prioritize global agenda issues. Attitudes do not directly affect environmental behaviors. While these behaviors show empathy towards nature, they decrease as they require self-efficacy, skills, and/or involve economic costs. The analysis conducted helped identify the valorative components that support patterns of interaction between society and nature and guide the use of resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bertoni, Marcela, and María-José López. 2025. “Environmental Attitudes And Behaviors Of Residents And Tourists Of Miramar, Buenos Aires (Argentina)”. Letras Verdes. Revista Latinoamericana De Estudios Socioambientales, no. 37 (March):46-62. https://doi.org/10.17141/letrasverdes.37.2025.6217.
Section
Miscellany

References

Álvarez Suárez, Pedro, y Pedro Vega Marcote. 2009. “Actitudes ambientales y conductas sostenibles: implicados para la educación ambiental”. Revista de Psicodidáctica 14 (2): 245-260. https://digibug.ugr.es/handle/10481/33117

Amérigo, María, Juan Ignacio Aragonés y Juan García. 2012. “Explorando las dimensiones de la preocupación ambiental. Una propuesta integradora”. PsyEcology, 3 (3): 299-311. doi.org/10.1174/217119712802845705

Aránzazu, Bernardo, y María Amérigo. 2006. “Análisis de las creencias y actitudes proambientales en residentes de la comarca occidental de la provincia de Toledo. Implicaciones para la Educación Ambiental”. Tesis, Facultad de Humanidades, Universidad de Castilla-La Mancha. https://www.diputoledo.es/global/60/ver_pdf/10081

Berenger, Jaime, José Corraliza, Marta Moreno y Lourdes Rodríguez. 2002. “La medida de las actitudes ambientales: propuesta de una escala de conciencia ambiental (Ecobarómetro)”. Psicosocial, 11 (3): 349-358.

Corral Verdugo, Víctor. 2012. Sustentabilidad y psicología positiva: Una visión optimista de las conductas proambientales y prosociales. México: El Manual Moderno.

Corral Verdugo, Víctor, Martha Frías Armenta y Daniel González Lomelí. 2003. “Percepción de riesgos, conducta proambiental y variables demográficas en una comunidad de Sonora, México”. Región y sociedad 15 (26): 49-72. doi.org/10.22198/rys.2003.26.a650

Castro Cuéllar, Adriana, Jorge Cruz Burguete y Lorena Ruiz-Montoya. 2009. “Educar con ética y valores ambientales para conservar la naturaleza”. Convergencia Revista de Ciencias Sociales 16 (50): 353-382.

García, Ernest. 2006 “¿Por qué nos preocupamos por el medio ambiente y por qué esa preocupación es tan frágil?”. En Persona, Sociedad y Medio Ambiente: Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad, editado por Consejería de Medio Ambiente, Junta de Andalucía, 41-54.

Gomera Martínez, Antonio, Francisco Villamandos de la Torre y Manuel Vaquero Abellán. 2012. “Medición y categorización de la conciencia ambiental del alumnado universitario: contribución de la universidad a su fortalecimiento”. Revista de curriculum y formación del profesorado 16 (2): 193-212.

Gomera Martínez, Antonio. 2008. “La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario”. Trabajo final de diplomatura. Universidad de Córdoba. https://docplayer.es/8801082-La-conciencia-ambiental-como-herramienta-para-la- educacion-ambiental-conclusiones-y-reflexiones-de-un-estudio-en-el-ambito-universitario.html

González Arismendi, Daniela. 2018. “Actitudes, creencias y comportamientos ambientales: evaluación del programa educativo del Centro de Reciclaje de la Ciudad de Buenos Aires”. Tesis de Maestría en Gestión Ambiental, Instituto Tecnológico de Buenos Aires, 2018. http://ri.itba.edu.ar/handle/123456789/1492

González Gaudiano, Édgar, y Lyle Figueroa de Katra. 2009. “Los valores ambientales en los procesos educativos: realidades y desafíos”. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7 (2): 95-115. http://hdl.handle.net/10486/661169

Fuentealba Cruz, Marta, y Leonardo Soto Troncoso. 2016. “Valoración actitudinal frente a temas ambientales”. Luna Azul, 43: 448-467. doi.org/10.17151/luaz.2016.43.19

Holahan, Charles. 1986. “Environmental Psychology”. Annual review of psychology 37 (1986): 381-407.

Jiménez, Manuel, y Regina Lafuente.2006. “La operacionalización del concepto de conciencia ambiental en las encuestas: La experiencia del Ecobarómetro andaluz”. En Persona, Sociedad y Medio Ambiente: Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad, editado por Consejería de Medio Ambiente, Junta de Andalucía, 122-150. España.

Lee, Yung Jaan. 2018. “Relationships among environmental attitudes, risk perceptions, and coping behavior: A case study of four environmentally sensitive townships in Yunlin County, Taiwan”. Sustainability 10 (8): 26-63. doi.org/10.3390/su10082663

López Miguens, María, Paula Álvarez González, Encarnación González Vázquez y María. García Rodríguez. 2015. “Medidas del comportamiento ecológico y antecedentes: conceptualización y validación empírica de escalas”. Universitas Psychologica 14 (1): 189-204. doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.mcea

Ministerio de Turismo y Deporte de la Nación. 2021. Cantidad de personas por fecha de ingreso, provincia de origen y destino. Acceso de 19 de marzo de 2024 https://datos.yvera.gob.ar/dataset/fdd18127-d54c-45bc-946d-5ceb445a2f32/archivo/c1ecae40-d7b4-44e5-be53-3f07b93ea43d

Moyano Díaz, Emilio, y Gonzalo Palomo Vélez. 2014. “Propiedades Psicométricas de la Escala Nuevo Paradigma Ecológico (NEP-R) en Población Chilena”. Dossiê: Psicologia Ambiental Comportamento Pro-Ambiental e Sustentabilidade 45 (3): 415-423. doi.org/10.15448/1980-8623.2014.3.17276

Palacios Delgados, Jorge, y José Bustos Aguayo. 2012. “Modelo de autoeficacia y habilidades ambientales como predictores de la intención y disposición proambiental en jóvenes”. Revista Intercontinental de Psicología y Educación 14 (2): 143-163. https://psicologiayeducacion.uic.mx/index.php/1/article/view/207

Rivera-Torres, Pilar, y Garcés-Ayerbe, Concepción. 2018. “Desarrollo del comportamiento proambiental en los individuos y sus determinantes”. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas 163: 59-78. doi.org/10.5477/cis/reis.163.59

Roth, Eric. 2000. “Psicología ambiental: interfase entre conducta y naturaleza”. Revista Ciencia y Cultura 8: 63-78. https://cienciaycultura.ucb.edu.bo/a/article/view/663

Schultz, Wesley, y Zelezny, Lynnette. 1999. “Values as predictors of Environmental Attitudes: Evidence For Consistency Across 14 Countries”. Journal Of Environmental Psychology Volume 19 (3): 255-265. doi.org/10.1006/jevp.1999.0129

Taylor, Shirley, y Todd, Peter.1995. “Understanding information technology usage: A test of competing models”. Information systems Research 6 (2): 144-176. doi.org/10.1287/isre.6.2.144

Venghaus, Sandra, Meike Henseleit y Maria Belka. 2022. “The impact of climate change awareness on behavioral changes in Germany: changing minds or changing behavior?”. Energy, Sustainability and Society 12 (1): 8. doi.org/10.1186/s13705-022-00334-8

Wang, Xiao, Ellen Van der Werff, Thijs Bouman, Marie Harder y Linda Steg, 2021. “I am vs. we are: how biospheric values and environmental identity of individuals and groups can influence pro-environmental behaviour”. Frontiers in psychology 18. doi.org/10.3389/fpsyg.2021.618956