BiciQuito public bicycle system as an alternative for sustainable mobility: contributions and limitations

Main Article Content

Miriam Gartor

Abstract

The current urban mobility model is unsustainable. The cities are planned around a transport model that prioritizes the use of private vehicles, which causes serious socio-environmental problems. This implies a need to re-think comprehensively mobility policies. Urban bicycle systems are presented as an alternative to fostering non-motorized transportation models and to progressing towards new ways of mobility. The analysis of the public bicycle system of Quito, BiciQuito, provides an understanding of its contributions and limitations in relation to the objective of moving towards sustainable mobility models. This study concludes that BiciQuito is an initiative that offers great potential for expansion as an alternative for sustainable transportation. Among its main contributions are the fact that the service is free of charge and the savings in terms of journey time. Its major limitations are the absence of culture of respect for cyclists, the limited territorial coverage of the service, the lack of availability of bicycles in some stations and its small contribution to subtract private car users.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gartor, Miriam. 2015. “BiciQuito Public Bicycle System As an Alternative for Sustainable Mobility: Contributions and Limitations”. Letras Verdes. Revista Latinoamericana De Estudios Socioambientales, no. 18 (September):249-63. https://doi.org/10.17141/letrasverdes.18.2015.1639.
Section
Current Articles
Author Biography

Miriam Gartor, FLACSO

Maestría en Estudios Socioambientales

References

Anaya, Esther y Alberto Castro (2012). Balance General de la Bicicleta Pública en España. Barcelona: Fundación ECA Bureau Veritas.

Barrera, Augusto (2014). “Testimonio de un compromiso cumplido. Informe de Gestión 2009 -2014”. Disponible en http://www.quito.gob.ec/documents/informe_gestion_2009-2014.pdf, (visitada 11 marzo 2015).

Bea Alonso, Miguel (2009). “Proyectos de transporte sostenible: Los sistemas de bicicletas públicas urbanas”. Documentos de Investigación del Programa de Doctorado de Economía Aplicada, Universidad Autónoma de Barcelona.

BiciQuito (s/f). “Mapa de ciclovías”. Disponible en http://www.biciquito.gob.ec/ (visitada 28 mayo 2015).

Cebollada, Ángel y Pau G. Avellaneda (2008). “Equidad social en movilidad: reflexiones en torno a los casos de Barcelona y Lima”. Scripta Nova, Vol. XII, n. 270 (47).

Concejo Metropolitano de Quito (2014). “Ordenanza nº 0009. Ordenanza que aprueba el presupuesto general del Municipio del Distrito Metropolitano de Quito para el ejercicio económico 2014”. Disponible en http://www.quito.gob.ec/lotaip2014/g/ORDM_009_PRESUPUESTO_GENERAL_2014.pdf, (visitada 23 mayo 2015).

Delgado, Gian Carlo, Cristina Campos y Patricia Rentería (2102). “Cambio Climático y el Metabolismo Urbano de las Megaurbes Latinoamericanas”. Hábitat Sustentable Vol. 2, N°. 1:2-25.

Datos abiertos de Quito (2014). “Usuarios del Sistema Bici-Q”. Disponible en http://datosabiertos.quito.gob.ec/datastreams/87718/usuarios-del-sistema-bici-q/, (visitada 11 marzo 2015).

Domene Gómez, Elena (2006). “La ecología política urbana: una disciplina emergente para el análisis del cambio socioambiental en entornos ciudadanos”. Documents d'Analisis Geogràfica, no. 48: 167-178.

ICQ - Instituto de la Ciudad de Quito (2013a). “Boletín estadístico mensual ICQ nº 14/ enero de 2013”. Disponible en http://www.institutodelaciudad.com.ec/attachments/article/124/Bolet%C3%ADn%20N%C2%B0%2014.pdf, (visitada 11 marzo 2015).

ICQ - Instituto de la Ciudad de Quito (2013b). “Boletín estadístico mensual ICQ nº21”. Disponible en http://institutodelaciudad.com.ec/attachments/article/149/boletin21.pdf, (visitada 11 marzo 2015).

INEC – Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (2013). “Anuario de Estadísticas Vitales: Nacimientos y Defunciones 2013”. Disponible en http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Poblacion_y_Demografia/Nacimientos_Defunciones/Publicaciones/Anuario_Nacimientos_y_Defunciones_2013.pdf (visitada 28 mayo 2015).

MDMQ – Municipio del Distrito Metropolitano de Quito (2009). “Plan maestro de movilidad para el Distrito Metropolitano de Quito: 2009-2025”. Disponible en https://www.flacso.org.ec/biblio/shared/biblio_view.php?bibid=118765&tab=opac, (visitada 12 marzo 2015).

Navazo, Màrius (2007), “Decálogo para re-enfocar las políticas de movilidad”. Boletín CF+S 35.

Pinto Alvarado, Nataly, Frank Fuentes y David Alcivar (2015). “La situación de la bicicleta en Ecuador: avances, retos y perspectivas”. Friedrich Ebert Stiftung – ILDIS.

Robles, Marco (2010). “Hacia una movilidad sustentable en Quito: el potencial de la bicicleta como medio de transporte alternativo”. Reverdeciendo las políticas públicas, núm. 1. Quito: Grupo Faro / Ciclópolis. Disponible en http://www.grupofaro.org/sites/default/files/archivos/publicaciones/2011/2011-06-24/reverdeciendo_politicas.pdf, (visitada 21 de mayo 2015).

Secretaría de Movilidad (2014). “Diagnóstico de la movilidad en el Distrito Metropolitano de Quito para el Plan Metropolitano de Desarrollo Territorial (PMOT)”. Disponible en http://gobiernoabierto.quito.gob.ec/wp-content/uploads/documentos/pdf/diagnosticomovilidad.pdf, (visitada 11 marzo 2015).